keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Vertaissovittelu ei auta kiusaamiseen

VerSo eli vertaissovittelu tarkoittaa...no, se tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä että koulussa konfliktiin joutuneet oppilaat ns. istutetaan yhdessä pöydän ääreen keskustelemaan asioista, ja pyritään löytämään yhteinen sävel. VerSon nettisivut. Ymmärrän tämän menettelytavan oikein hyvin, silloin kun kyse on kahden tasavertaisen oppilaan välisestä tappelusta tai riidasta...mutta mitä tekemistä tällä on kiusaamiseen puuttumisen kanssa? Ei sillä pitäisi olla mitään tekemistä. Lainauksia tuolta Verson nettisivuilta: 

Koulun arkipäivään kuuluu oppilaiden välisiä ristiriitoja ja kiusaamistilanteita, joita opettajat eivät aina pysty huomaamaan tai niihin kiireisen työpäivän aikana puuttumaan. Vertaissovittelu tarjoaa opettajille oivan keinon helpottaa ristiriitojen ja kiusaamistilanteiden selvittämistä koulun arjessa. Sovittelua kouluissa on edistetty jo yli kymmenen vuotta.
On tärkeää huomata, että mikä tahansa keskustelu ei ole sovittelua. Sovittelun elementit ovat osapuolten kohtaaminen, kuuntelu, keskustelu, reflektio ja ymmärryksen lisääntyminen, sekä yhteisten ratkaisujen hakeminen. Sovittelun prosessissa on selkeä struktuuri, jonka avulla puolueettomat sovittelijat auttavat osapuolia itse yhdessä tekemään sopimuksia siitä, miten jatkossa toimitaan. Tärkeää on syyllistämättä työskentely, jotta mahdollinen leimaantuminen tai roolittaminen ei vaikuta lapsen tai nuoren identiteetin kehitykseen. Sovittelu on sosiaalisesti turvallinen tilanne, jossa opitaan konfliktien selvittelyä omista lupauksista vastuuta kantaen.
Kun oppilaat saavat itse äänensä kuuluviin ja pääsevät osallistumaan ristiriitojen ratkaisuun, opettajilta säästyy työaikaa varsinaiseen koulutyöhön. Samalla oppilaat oppivat vuorovaikutustaitoja, ihmissuhdetaitoja, erilaisuuden ymmärtämistä, kulttuurien kohtaamista ja rauhanrakentamista. Vertaissovittelu tukee koulun muita yhteisöllisiä toimintatapoja.


Tuliko koulussa paha mieli? Tuntuuko, että sinua kiusattiin? Ärsyttääkö? Tiesitkö, että nimittelyä, haukkumista, kiusaamista, tönimistä, uhkailua ja riitoja voidaan sovitella? Kiinnostaako sovittelu? Haluaisitko sovittelijaksi?
VERSO eli vertaissovittelu on vaihtoehtoinen ja vapaaehtoinen tapa ratkaista oppilaiden välisiä ristiriitoja koulussa. Vertaissovittelu käynnistyy koulussa koulutuksella, johon osallistuvat sekä koulun henkilökunta että vertaissovittelijoiksi valitut oppilaat. Oppilaskoulutuspäivän aikana oppilaiden kanssa keskustellaan koulun arjessa esiintyvistä häiriötilanteista ja pohditaan vertaissovittelun toimivuutta kaikenlaisten hässäköiden ratkaisemisessa.

Niinpä niin. Kuten sanoin, Verson idea on hyvä ja se varmasti toimiikin - silloin kun kyse on ihan oikeasti jostain tavallisista riidoista, yms. Mutta miksi ihmeessä kiusaamista pitäisi sovitella? Sovitella? Jos kolme aikuista ihmistä haukkuu toista aikuista ihmistä, vetää häntä miehissä turpiin ja vielä kaupan päälle pieksee kyseisen henkilön autosta ikkunat hajalle, sovitellaanko sitä? Kysyn taas kerran, että miksi ihmeessä sellaiset asiat, jotka aikuisten henkilöiden kohdalla olisivat selkeitä rikoksia, ovatkin kiusaamista, josta päästään eroon sovittelemalla, silloin kun tekijät ja uhri ovatkin lapsia? Oikeasti, eikö nimenomaan lapsia pitäisi erityisesti suojella väkivallalta? No ei näemmä. 

Nämä koulukiusaamisen ''asiantuntijoiden'' mielipiteet ovat oikeasti aika ristiriitaisia - ensin väitetään kivenkovaan (ihan oikein) että siinä on kyse jollakin tavoin heikommassa asemassa olevan ja puolustuskyvyttömän oppilaan kiusaamisesta. Se ei siis ole sama asia kuin se, että kaksi tasaväkistä oppilasta riitelee tai tappelee keskenään. Aivan oikein. Niin se onkin - ''kiusaamisessa'' (ja taas minua sapettaa, kun pitää puhua ''kiusaamisesta'' kun oikea termi olisi ''väkivalta'', mutta ei voi mitään - kiusaaminen on kuitenkin se termi, jolla näistä asioista toistaiseksi puhutaan) on kyse siitä että uhri on sosiaalisesti heikommassa asemassa kuin kiusaajat, eikä oikein kykene puolustautumaan. Tämä ei tarkoita sitä, että kiusattu olisi välttämättä fyysisesti heikko (tiedän useita kiusattuja, jotka ovat olleet hyvin urheilullisia ja joitakin kiusaajiaan päätä pidempiä). Kiusaamisessa on kyse ryhmäilmiöstä, sosiaalisesta väkivallasta. Ja juuri tämä on ongelmana kiusaamista selviteltäessä - aikuiset eivät vain tunnu näkevän metsää puilta. Kiusaaminen ei ole vain tilanne, jossa kiusaajat tulevat ympärille haukkumaan, hakkaamaan yms. Se on tilanne, joka on päällä 24/7, pahimmassa tapauksessa koko koulun ajan (puhumattakaan sen seurauksista, jotka loppuvat kun arkun kansi pamahtaa kiinni).

Mutta niin, se vertaissovittelu. Ei tuollaista asiaa sovitella, se on täysin naurettavaa. Kuvitellaanpa että jotkut uusnatsit hakkaavat maahanmuuttajaa pimeällä kujalla voimasuhteilla viisi yhtä vastaan. Eipä hätiä mitiä - asiahan ratkeaa sovittelemalla. Istutaan yhdessä pöydän ääreen - maahanmuuttaja lupaa olla vähemmän maahanmuuttaja, pistää vaikka naaman talkilla valkoiseksi ja uusnatsit katsovat josko ehkä eivät enää hakkaa häntä. Siis tuolla lailla kunnolla - pitäähän sitä nyt toki aina välillä käydä mäjäyttämässä nyrkillä palleaan, ihan muistutuksena siitä ettei tuo ällöttävä mamu vain erehdy luulemaan olevansa ihmisarvon omaava olento. No niin, päästiin yhteiseen sopimukseen, kaikki hyvin. 

En minä tyrmää Vertaissovittelua. En ollenkaan - se on ihan oikeasti hyvä metodi, silloin kun sitä sovelletaan sellaisiin asioihin joihin se sopii - riitoihin, kiukutteluun yms. Mutta se että kiusaamista koetetaan sovitella, on ihan yhtä naurettavaa kuin tuo esimerkki. 

1 kommentti:

Kommentteja voi jättää anonyymisti ja rekisteröitymättä. En tarkasta kommentteja etukäteen, mutta poistan asiattomat kommentit. Eri mieltä oleminen ei kuitenkaan ole asiatonta.