maanantai 15. elokuuta 2011

Koulunkäynnistä

Tällä kertaa en käsittele juurikaan kiusaamista, vaan koulunkäyntiä yleensä.

Itse en erikoisemmin pidä koulusta, mutta mikä on yleinen mielipide. Minulla ei ole mitään mittareita (voi jeeves mikä sanavalinta) mitata sitä, mutta omasta kaveripiiristäni ei kukaan erikoisemmin välitä koulusta. Mutta onko koulussa jokaisella jotain, mikä kiinnostaa? No ei tietenkään. Mutta monilla on uskoakseni edes jokin aine, jota he eivät inhoa. Vaikka ala-asteella opetus onkin lähinnä pakollista tiedon päähäntakomista, niin ylä-asteella on kenties jo jotakin muutakin, mikä voisi oikeasti kiinnostaa. Esimerkiksi taideaineissa muutakin kuin sitä alituista ''teette nyt just tällasen kuvan ja laitatte sinistä just sinne minne mä haluan''-rääkkäystä, samoin kuin koululiikunta ei kenties ole enää sitä pelkkää nöyryytystä ja tuskaa, kun oppilaat laitetaan väkisin kokeilemaan lajeja, joissa ovat surkeita ja heille nauretaan niiden toimesta, jotka ovat niissä hyviä, vaan kenties jo ihan oikeastikin. . .no, okei, myönnän että koululiikunnan osalta tämä on suurimmilta osin toiveajattelua. Mutta kenties joidenkin muiden aineiden kohdalla. . .no, tarkastellaanpa niitä lähemmin.

TERVEYSTIETO - Mielestäni tarpeellinen aine. On tärkeätä saada tarkkaakin tietoa siitä millaista on hyvä ruoka ja miten liikunta ja ruoka vaikuttaa. Nuo päihdesaarnaukset on käsitelty joka kirjassa viidenneltä luokalta asti, mutta niistä on hyvä saada nimenomaan tarkkaa tietoa tuon PÄIHTEET ON VAARALLISIA PISTE-saarnauksen lisäksi. Samoin kuin elvytyksestä ja kyllä, seksistä. Keksin terveystiedosta ainoastaan kolme negatiivistä seikkaa - 1. kirjan puheet koulukiusaamisesta (jota käsitellään vain ohimennen) ovat suurimmilta osin täyttä potaskaa joista ei ole mitään hyötyä. 2. miksi ihmeessä aknea ei käsitellä? se on monelle murrosikäiselle todella raskasta 3. miksi terveystietoa aletaan opettaa perinteisen biologiapaskan sijasta vasta ylä-asteella? oikea aika olisi jo ala-asteella, kenties jo neljännellä luokalla. Elvytystaidot pitäisi opettaa jo tarhassa.

LIIKUNTA - AAAAAARGH! Harrastan liikuntaa paljon ikäisekseni ja olen melko hyväkuntoinen, ja mikä parasta (itsekehu on mahtavaa!) tykkään liikunnasta paljon. Näin ollen hirvein mahdollinen aine minulle on näillä näkymin koululiikunta.

ÄIDINKIELI - Turha aine mielestäni. Äidinkieli menettää tarpeellisuutensa kutakuinkin ala-asteen neljännellä luokalla. Siihen mennessä on jo kaikki tarvittava - kirjoittaminen ja lukeminen - opittu.

HISTORIA - Historia ei ole mielestäni kovin tärkeä aine, mutten inhoakaan sitä, sillä on hyvä joskus tietää miten me olemme tänne päätyneet.

Yritin nyt vain osoittaa, etten käyttäydy kuin mikäkin 1-luokkalainen ''mävihaankouluukunsielttuleeläksyääääää!!!''-kiukuttelija, vaan että siinä on hyviäkin puolia ja minulla on perustelujakin mielipiteilleni.

P.S. Huomatus! Tämä on kirjoitettu joskus aikoja sitten, ja aika moni mielipiteeni on muuttunut sen jälkeen. Kuten eräälle kommentoijalle vastasin, niin tämä oli itse asiassa aika turha postaus, mutta olkoon nyt. Olen silti edelleenkin sitä mieltä, että peruskoulujärjestelmää pitäisi muuttaa aika paljon, tai sitten vaihtaa uuteen, parempaan.

2 kommenttia:

  1. Vasta-argumentteja.

    Matematiikka on suht oleelllinen aine aika monella työelämän alalla. Peruskoulumatikkaa tuppaa tarvitsemaan hyvinkin monissa elämäntilanteissa, esim. ilman sitä raha-asioiden hoitaminen hankaloituu huomattavasti. Perus kaupassakäymiseen et kovinkaan paljon yhteen ja vähennys laskua kummosempaa tarvitse, mut esim. kun ruvetaan puhumaan asuntolainoista, luottokorteista, pikavipeistä tai rahastosäästämisestä homma muuttuu jo hieman monimutkaisemmaks, jolloin matematiikkaa olisi ihan kiva osata ettei tule ihan totaallisen kusetetuksi. Jos mielestäsi peruskoulun matikka on suhteellisen turhaa, en suosittele lukion pitkää matematiikkaa koska siellä sitä turhaa tavaraa onkin. Esim. differentiaalimatikkaa tai derivointia en ole tarvinnut sitten YO-kirjoitusten.

    Äidinkielen tarkoituksen on puolestaan on opettaa kirjallista ilmaisua ja analysoimaan muiden kirjallisia tuotoksia. Tämän lisäksi koulunpenkinlämmittäjien päihin yritetään takoa yleis-sivistykseen kuuluvien teosten sisältö, jotta ymmärtäisivät suomalaisesta ja maailman kirjallisuudesta edes jotain. Kirjoittamastasi blogista päätelen kirjallinen ilmaisu ei ainakaan sulle tuota hirvittävän suuria vaikeuksia. Mediakasvatus oli ainakin omana peruskouluaikana se suuri tuleva villitys, jossa sitä energia juomaa lipittävää tulevaa kaljan latkijaa oli tarkoitus opettaa analysoimaan median uusimpia muotoja, joittei niitä spin-doctorit ja muut markkinointi gurut ihan niin helposti kusettas ottamaan pikavippejä, äänestämään typerästi tai ostamaan kovalla rahalla brändättyä paskaa.

    Historia oli lempi aineeni ja on edelleen. Historian opetuksen tarkoituksena on opetella havaitsemaan ja tulkitsemaan yhteiskunnassa tapahtuneita muutoksia. Historian opiskelu auttaa ymmärtämään ihmisten mielenliikkeitä ja olen omassa elämässäni havainnut että historia on erinomainen lähestymis-suunta muihin kulttuureihin ja niiden edustajien ajatusten kulkuun. Plus jos heität ne yhteiskunnan tarjoamat opukset helvettiin ja ryhdyt itse hankkimaan aineistosi, saatta historiasta löytyä paljon raflaavampaakin tavaraa kuin peruskoulun historian kirjan tarjoama yleiskatsaus maailman menneisiin tapahtumiin.

    Koululiikunta oli suht perseestä koska en ollut niin sanotusti atleetti, mutta monelle ei-atleetille se on se ainoa liikuntapaketti viikossa ja siksi tärkeä. Itse asiassa koululiikunta voisi ottaa mallia armeijasta, jossa lähtötasosta riippumatta edistysaskeleet noteerattiin sekä kouluttajien että inttikavereiden puolelta. Liikuntakoulutusta vetäneellä vänrikillä oli tapana sanoa "Ei väliä vaikka tekisit tänään yhden etunoja punnerruksen, koska teet huomenna kaksi" Armeijassa liikunta oli mielekästä ja ajoittain jopa hauskaakin. Toisaalta intissä kiusaamisen tapaiseen toimintaan puututaankin huomattavasti ankarammalla kädellä ja koulutuksen luonteesta johtuen ryhmähenkikin on omaa luokkaansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy myöntää että olet lähes kaikessa oikeassa. Näin jälkeen päin ajateltuna tämä postaus oli kyllä aika ajattelematon. Etenkin nuo matikasta mainitsemasi asiat saivat mieleni muuttumaan jonkin verran.

      Menee ehkä pilkuviilamiseksi mutta:

      '''Koululiikunta oli suht perseestä koska en ollut niin sanotusti atleetti, mutta monelle ei-atleetille se on se ainoa liikuntapaketti viikossa ja siksi tärkeä.'''

      Anteeksi nyt, mutta koululiikuntaa on sen verran vähän, ettei kukaan todellakaan tule atleetiksi jos ei muuta harrasta.

      Poista

Kommentteja voi jättää anonyymisti ja rekisteröitymättä. En tarkasta kommentteja etukäteen, mutta poistan asiattomat kommentit. Eri mieltä oleminen ei kuitenkaan ole asiatonta.