lauantai 23. heinäkuuta 2011

Keinoja

Käsittelen nyt tässä tekstissä keinoja kiusaamisen ehkäisemiseksi ja puuttumiseksi. Kaikkia vähänkin kiusaamisasiaan perehtyneitä kaiketi kiinnostaa - MIKSI sitä kiusaamista ei oikeasti saada vähenemään? Ja moni heistä tietäneekin vastauksen. Kiusaamisen vastaisia keinoja kehittelevät ihmiset, jotka ovat tästä asiasta niin pihalla kuin etana aapisesta. Ovathan he ehkä käyneet ties mitä kouluja ja opiskelleet alaansa, mutta heiltä puuttuu eräs asia - kokemus. Ja kiusaamisasioissa juuri kokemus on kullanarvoista. Tämä teksti on suunnattu erityisesti nuorten ja lasten kanssa työskenteleville.

KIUSAAMINEN OTETTAVA KÄSITTELYYN HETI - Tilannetta ei saa ''seurata'', eli ''katsoa kuinka se kehittyy'' vaan sitä pitää rueta käsittelemään heti.

PIINAPENKKI - Kaikkia luokan oppilaita kannattaa haastatella kiusaamistapauksen sattuessa. Oppilaat nimittäin kyllä tietävät, ketä luokassa kiusataan tai ainakin, onko kiusaamista.
Aiemmin kirjoittamani juttu, josta saattaa olla hyötyä. Älä odota kuulevasi suoraa vastausta. Oppilaat eivät todennäköisesti kerro jos luokassa on kiusaamista, vaikka ovatkin siitä tietoisia. Oman kokemukseni perusteella tyypillistä on vähättelevät vastaukset tyyliin ''no joskus jotain ihan pientä muttei mitään pahaa'' ''mitä nyt parisataa kertaa ihan leikillään''. Nuo tarkoittavat että kiusaamista on.

Kiusaajia pitää haastatella erikseen - etteivät he saa tukea toisiltaan. Kiusattua pitäisi kuunnella. Kiusaajat voivat kiistää kiusanneensa, ja kiusattu itsekin voi kiistää sen. Niin minäkin aluksi tein. Koulussa on aika noloa myöntää suoraan tulleensa kiusatuksi. Kun haastattelet oppilaita, huomaat kyllä jos kiusaamista on. Jos siitä tullaan kertomaan, sitä on melko varmasti oikeasti tapahtunut, sillä se, että joku tulee kertomaan kiusaamisesta (puolustaja) on melko harvinaista, ja silloin on harvoin kyse perättömästä jutusta. Mikäli kiusattu oppilas itse tulee kertomaan, ei pitäisi olla mitään epäselvää, silloin on kiusaamista tapahtunut.

RANGAISTUS - Tässä tulee erittäin hyvä vinkki. Kaikki oppilaathan ovat kiusaamisessa osallisina tavalla tai toisella? Älä rankaise pelkästään pääkiusaajia, vaan myös kaikkia jotka ovat antaneet kiusaamisen tapahtua - hiljaisia hyväksyjiä ja kannustajia myös. On kinkkinen juttu, kannattaako kiusattua rangaista, sillä mikäli häntä ei rangaista, saattavat kiusaajat tulla siitä kateelliseksi ja siitä seurata ikävyyksiä. Tämä riippuu vähän tapauksesta. Kun kiusaajat tuottavat ikävää (lähes) koko luokalle, saa nähdä onko se Kiusaaja-Kalle enää viikon päästä niin cooli kuin aiemmin. . .

HYVÄ TIETÄÄ paljonko kiusaamista tapahtuu. KiVa Koulun mukaan opettajat arvioivat kiusaamista esiintyvän vain pienen osan siitä, mitä oppilaat oikeasti kokivat (lähes suora lainaus). (*1) Tarkat luvut vaihtelevat, mutta karkeasti voitaisiin ilmaista että keskimäärin koko peruskoulun oppilaista kiusatuksi joutuu tai on joutunut noin 15 % (*2). Luvut voivat olla myös paljon suuremmat, sillä suurin osa kiusaamisesta jää huomaamatta ja suurin osa myös puuttumatta. Vain neljännes oppilaista ilmoitti koulun aikuisten puuttuneen koulukiusaamiseen. (*2).

TUTUSTU ASIAAN - Kannattaa lukea paljon koulukiusaamisesta. Erityisen hyviä ovat tositarinat, jotka pohjautuvat kokemuksiin. Netistä löytää paljon hyödyllisiä blogeja ja kirjoituksia kiusaamisesta, (kuten Peruskoulun Nousu ja Tuho, jos saan kehuskella), ja vaikkeivat kaikki niistä pidäkään paikkaansa, on sellaisiakin taatusti. Keskustelupalstoilla ehkä 1 % tarinoista on totta, mutta mikäli henkilö pitää pitkäa-aikaista blogia jossa käsittelee kiusaamista, on hän todennäköisemmin se kuka väittää olevansa. Voi olla myös hyvä lukea tutkimuksia ja kirjallisuutta kiusaamisesta, niitä löytää kirjastoista painetussa muodossa sekä netissä esimerkiksi Google-haulla ''Kiusaaminen tutkimus''. Tutkimuksiin pätee täysin sama sääntö kuin nettijuttuihin, suhtaudu niihin yhtä lailla varauksella, sillä vaikka sen tehnyt henkilö olisi kuinka asiantuntija, saattaa hänkin tehdä virheitä, ja yleensä tekeekin. Kannattaa myös tarkistaa onko tutkimus kuinka luotettava, esimerkiksi minkä/kenen teettämä se on ja miten se on toteutettu, kuinka paljon tutkimukseen osallistujia oli? Tutkimuksiinkaan ei kannata luottaa liikaa, mutta niistä saa silti hyvää perustietoa kiusaamisesta, samoin kuin kiusaamista käsittelevistä kirjoituksista.

MUISTA VASTUU - Suomen lain mukaan oppilaalla on oikeus turvalliseen kouluympäristöön.(*3) Vaikka se olisi kuinka vaikeata, on henkilökunnan turvattava tämä. Ikävä kyllä tämä toteutuu kiusattujen kohdalla harvoin. Opettajalla on velvollisuus saada kiusaaminen loppumaan, jollain tapaa.

VARO VALEHTELIJOITA - Etenkin tytöt (enkä tosiaankaan väitä etteivätkö pojatkin) osaavat peitellä hyvin kiusaamistilanteen, ja saada kiusatun näyttämään syylliseltä. Älä siis luota liikaa oppilaiden kertomukseen, (Tästä voi olla hyötyä jälleen), hyvä vinkki on, että kiusaaja on todennäköisimmin se, jolla on suurin tukijoukko takanaan. Kiusattu taas on todennäköisimmin mikäli kaikki syyttävät häntä.



Lähteet:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja voi jättää anonyymisti ja rekisteröitymättä. En tarkasta kommentteja etukäteen, mutta poistan asiattomat kommentit. Eri mieltä oleminen ei kuitenkaan ole asiatonta.